charlotteschoenmaker.reismee.nl

Back home!

Wat een reis en wat een ervaringen!

Terugkijkend op deze reis ben ik verdrietig dat het is afgelopen, maar ben ik ook heel dankbaar voor de vele geweldie ervaringen en de lieve gezellige reizigers die ik heb leren kennen!

Allereerst heb ik op de talenschool een supertijd gehad. Goede Spaanse les en veel gelachen met de lerares en met mijn klasgenoot Shane. Naast de lessen veel leuke activiteiten met de groep huidige studenten gedaan: Wally, Salsa, kooklessen, uitgaan, paardrijden, klimmen&abseilen, paragliding, naar de bios en samen uiteten! In die tijd verbleef ik bovendien bij een super warm en hartelijk gastgezin :)

Vervolgens het vrijwilligerswerk in hospital San Juan de Dios. Dat was zwaar maar zeer bijzonder werk met de kids. Geweldig om te zien met hoeveel liefde er voor deze kinderen gezorgd wordt. En ik vond het heel bijzonder hoe ik in een korte tijd zo hecht met de kindjes ben geworden. Het ging door merg en been toen een van de kindjes me 'mamma' noemde, maar dat toont ook aan dat ik iets voor ze heb kunnen betekenen :)

Vervolgens rondreizen. Salar Uyuni en de prachtige lagunas. In een zouthotel met -20 geslapen na een prachtige sunset en een schitterende sterrenhemel. Wat een enorme diversiteit aan overweldigende landschappen! De ene nóg mooier dan de andere.

Toen naar Chili, San Pedro de Atacama, geweldig wilden westen dorpje! Paardgereden door een oase, woestijn en in een canyon met een heuse cowboy. Gemountainbiked door maanlandschap. En daarna via de PanAmericana naar de Chileense kust gereisd. Enorme hoogteverschillen en verandering tussen 'there's just completely nothing!' en de drukke, vervuilde steden met sloppenwijken.

Toen naar Peru. Het land van de Inca's, indrukwekkende ruïnes, jungle en prachtige legendes. Heerlijke tijd in Cuscu gehad. Geweldige Machu Picchu tour naar de bekende, eeuwenoude Incastad bovenop een berg midden in de jungle.

Daarna naar Lago Titicaca, schitterend. Bijzonder om te zien ze leven op las Islas de Uros. Volledig met de natuur en in solidariteit. Heerlijke tijd gehad in Copacabana en vervolgens teruggevlogen vanaf La Paz.

En dan ben je ineens weer in Nederland. Bijna 4000m hoogteverschil, 6 uur tijdsverschil, 30 graden verschil en ineens weer in het Nederlands praten en denken. Kortom, een behoorlijke cultuurshock!! Wat een gehaast en tegelijkertijd vind ik het saai omdat alles gaat zoals het hoort te gaan en er weinig onverwachte dingen gebeuren in vergelijking tot mijn reis. En ik verbaas me erover waar de Nederlanders zich druk om maken (het weer, de overvolle treinen om maar iets te noemen). Daarbij was ik ook nog eens ziek geworden op de terugweg, Boliviaanse Griep ofzo, dus heb ik toch nog een extra souvenir meegenomen haha! Maarja, nu ben ik thuis :) En het normale leven gaat weer beginnen als ik volgende week weer aan ga studeren. Maar ik ben alweer bezig met nieuwe plannen voor een reis met vrijwilligerswerk! (Hoe kan het ook anders?!?!)

De warmte&hartelijkheid zal me zeker bij blijven. Evenals het leven in de essentie met de basiselementen. En in balans tussen geven en nemen in de relatie met de natuur en met anderen. Bovendien heb ik deze reis echt geleerd om los te laten. Ben ik regelmatig hard met mezelf geconfronteerd en het was echt niet altijd even makkelijk. Maar juist daardoor heb ik meer rust in mezelf gevonden, heb ik geleerd echt te genieten in het moment en heb ik meer waardering voor het leven gekregen, in al haar facetten!

Kortom, een ontdekkingsreis naar de andere kant van de wereld maar vooral naar mezelf. Een reis met geweldige ervaringen en vele, bijzondere momenten. Ik laat weer een stukje van mijn hart achter en zal vaak met een traan maar vooral met een grote lach terugdenken aan deze reis!

Hasta pronto!

Reacties

Reacties

Kevin - Travel Active

Hoi Charlotte,

Met veel plezier hebben we je reisverhalen gelezen. We bellen je snel even om bij te praten want we zijn uiteraard heel benieuwd!

Groetjes van het Travel Active Team!

Kevin & Lieke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active