charlotteschoenmaker.reismee.nl

Reizen naar en in Peru!

Donderdagnacht zouden we per semi-cama bus naar Arica reizen, een plaatsje aan de Chileense kust vlakbij de Peruaanse grens. De bus was een stuk luxer en ruimer dan we hadden verwacht, dus dat was een aangename verrassing!

Onderweg aan stargazing gedaan: Wow, echt schitterend (letterlijk en figuurlijk!) Daarna ben ik al gauw in slaap gevallen. In Calama moesten we, onverwachts, allemaal de bus verlaten, onze backpacks aannemen en een half uur buiten in de kou wachten... Dat was niet goed voor mijn slaperige hoofd :P

Gelukkig werden bij instappen onze backpacks gelabeld en dat voelde, gezien de verscheidene verhalen over verdwenen backbacks redelijk veilig :) We moesten echter onze paspoorten afgeven omdat we een militair terrein zouden betreden, daar was ik minder blij mee. Maar aangezien alle locals dat zonder protesteren deden, vertrouwde ik erop dat dot wel goed zou komen. En dat was natuurlijk weer een lesje loslaten voor mij!

De volgende ochtend om 7 uur aangekomen in Arica. Hoewel het bewolkt was, zag het strand er prachtig uit en was het heerlijk om weer eens frisse oceaanlucht in te ademen (ipv stoffige woestijnlucht). In Arica is het contrast tussen krottenwijken, Europeesachtige winkelcentra en de eindeloze woestijn enorm!

In de bus terminal regelden we gelijk bij een operator onze doorreis naar Cusco. In totaal zou het 35 uur reizen kosten, pffff! Maar dat is het zekerste weten waard! :) Na het ontbijt vertrokken we per taxi colectivo richting de grens tussen Chili en Peru. Bij de Chileense douane lieten we onze paspoorten, tijdelijke visa en bagage controleren. Echter duurde het bij de Peruaanse douane een stuk langer omdat de douanier zei dat ik een visum nodig had om Peru binnen te komen... Het mocht en zou niet gebeuren dat ik hier niet verder mocht! Dus in mijn beste Spaans (en met mijn charmantste glimlach!) overtuigde ik de beste man dat ik voor die korte week geen officieel visum nodig had! Met succes :D Dus toen kreeg ook ik een nieuwe stempel in mijn paspoort (yeaaaah) en konden we door naar Tacna!

Onderweg zagen we reusachtige bergtekeningen, erg indrukwekkend. De vriendelijke taxichauffeuse bracht ons naar de desbetreffende busterminal in Tacna. Toen zij echter met de bustickets kwam bleek dat we de bus naar Arequipa pas om 10 uur ´s avonds zouden hebben, dus zouden we 13 uur op het station moeten wachten :O Terwijl de operator in Arica had gezegd dat we om 12uur onze aansluiting zouden hebben... Pff wat een domper was dat zeg! Alsof we nog niet lang genoeg onderweg zouden zijn XD

Gelukkig wist het Spaanse koppel bij de busoperator Flores te regelen dat we onze tickets konden omboeken! Weliswaar tegen betaling, maargoed het is en blijft Latijns Amerika he! Dus toen hebben we dollars omgewisseld voor Peruaanse Soles. Een briefje van 20 dollar kon ik niet omwisselen omdat er een klein scheurtje inzat... Terwijl je er in gewone winkels gewoon mee kan betalen...Tja wederom blijkt de Zuid Amerikaanse logica anders dan de Nederlandse :P Hoedanook, ik was super blij dat we een goede aansluiting naar Cuzco zouden hebben en de bus was bovendien een stuk luxer dan de gene die we aanvankelijk zouden hebben! Dus nu verlies ik geen kostbare dag op een busterminal!!! :D

Om 12:30 de bus van Tacna naar Arequipa: Prima bus, veel beenruimte. Spaanse films met Spaanse ondertiteling gekeken (erg goed voor mijn Spaans!). En onderweg kregen we een gebakje en drinken :) 7 uur later kwamen we aan in Arequipa. Daar hebben we avondgegeten in een restaurant genaamd Charlotte, haha!

Daarna stapten we in de VIP bus van Flores: wat een luxe!!!Echt Business Class a la in een vliegtuig . Stoel plat, lekker eten gekregen en heerlijk kunnen slapen! Dat was de extra 20 euro (naast de enorme tijdswinst natuurlijk) zeker waard! :)

Zaterdagochtend om 7:30 aangekomen in Cusco. Brak van het lange reizen, maar blij dat we er eindelijk waren. Toen hebben Alex en ik een taxi genomen naar hostel&bakery Pan...Tastico van de Zwitserse vriend van Alex. (Ze kennen elkaar van hun dorpje in Zwitserland). Er heerst een erg gezellige sfeer en het ontbijt, met vers gebakken brood was heerlijk! Zeker na al het taaie, smaakloze, witte brood van Bolivia was dit een erg aangename bijkomstigheid! Bovendien weet die vriend alle ins en outs van Peru (hij woont om het half jaar hier) en kan ons dus goed helpen met de Machu Picchu tour. Ideaal dus!

We konden pas ´s middags inchecken dus hebben we onze backpacks gedumpt en zijn we de stad gaan verkennen! Wat een prachtige stad! Hoewel het heel groot is, voelt het niet zo. Vele smalle straatjes, prachtige architectuur en het is hier een stuk groener dan in Chili en Zuidwest Bolivia!

Een ijsje gegeten en koffie gedronken bij de starbucks, niet bepaald cultureel maar wel erg lekker, haha! En hebben we met pizza geluncht :) Daarna kwamen we bij een klein marktje bij de fontein. Daar heb ik mijn eerste echte souvenirs gekocht. Daarna konden we de kamer op. Wat een prachtig uitzicht over de gehele stad! Echt schitterend! En vervolgens heerlijk gedoucht, ookal was het water afwisselend gloeiend heet/ ijskoud. Het is en blijft Zuid Amerika he!

´s Avonds een heerlijke Inka massage genomen, bij een van de vele vrouwtjes die het continu aanbieden. Volgens Bjanne en Laura (het Duitse koppel van onze Salar groep) zouden de massages in Cusco de moeite waard zijn, en dat bleek ook daadwerkelijk zo te zijn! Het was een erg ontspannen behandeling na zo´n lange busreis en de wederom hoge altitude!Twee erg aardige, lachgrage vrouwen met een salon achterin in markt, waar we zelfs nooit zouden zijn gekomen. We besloten een Inka massage te nemen: een mix tussen Reiki, Hot stone en relajando met coca&eucalyptusolie. Dat was een goede keuze: heerlijk ontspannen! De vrouwen waren erg blij met ons als klanten, zeiden ze. Omdat wij de fullpackage wilden EN omdat wij geen enge, vieze lichamen hebben (zeiden ze letterlijk, hahaha!).

´s Avonds op tijd naar bed gegaan met een prachtig uitzicht over alle lichtjes van de stad met enorme bergen daarachter. Als klap op de vuurpijl (letterlijk) werd er vuurwerk afgestoken vanuit de bergen :D Geen idee waarom, maar het was een schitterend gezicht!

Zondagochtend, was ik om 5 uur klaar wakker, dus toen ben ik opgestaan :) Heerlijk rustig was het niet, want in een backpackershotel zijn altijd vroege vogels aanwezig! Een tijd met Daniel, een local die getrouwd is met de receptioniste gepraat over Cusco en het leven hier. Erg interessant en leuk om te merken dat ik me steeds zekerder over mijn Spaans voel en diepgaandere gesprekken in het Spaans kan voeren :)

Over Peruaanse gewoontes gesproken: bij de eerste keer niezen zeggen ze ¨Salud¨, oftewel gezondheid. Bij de tweede keer ¨Dinero¨, oftewel geld. En bij de derde keer ¨Amor¨ oftewel liefde. Een andere gewoonte: op ieder huis staat een kruis met twee beeldjes van varkens. Hier geloven ze dat varkens gelukbrengen (mas o menos zoals the holy cow in India).

Vanochtend verder de Machu Picchu tour vastgelegd en naar de plaza gewandeld. Daar was een heuse optocht aan de gang, maar we begrepen de reden daarvan niet. Dus vroegen we het aan een politieagent (met Sombrero!): Iedere zondag houden ze een defile ter ere van hun vaderand. :) We hebben heerlijk op een balkon van een restaurant mensen zitten kijken en gefotografeerd! Vervolgens wederom heerlijk geluncht en de tour naar Puno (Lake Titicaca) geregeld. Onderweg zullen we verscheidene bezienswaardigheden bezichtigen met een gids, zodat ik alsnog meer van Peru kan zien :)

In een boekwinkeltje heb ik 3 Spaanse boeken gekocht van een grappig oud mannetje! Want ik wil mijn Spaans echt blijven verbeteren, ook als ik terug ben in NL :) ! Daarna zijn we met een taxi (ivm met de hitte en de steile berg) naar Tambomachay gegaan (El baño del inca) en Puka Pukara (Red Fort). Dat zijn inca ruines in de prachtige groene bergen van Peru!
Vervolgens wederom een ijsje op de plaza gegeten en gerelaxt in het hotel :)

Morgen gaan we naar The Sacred Valley, Agua Calientes en dinsdag naar Machu Picchu!

What a life!!! :D


Reacties

Reacties

els

dat zeg je goed zeg .. WHAT A LIFE..wat een heerlijke ervaring heb je weer beleefd.Geniet er maar goed van en liefs Els

Manon (mare,nivar)

Blijft leuk om jou verhalen te lezen! Veel plezier nog!

Dave

Hoi Charlotte!

Fijn dat je Peru hebt bereikt ondanks de uitdagingen onderweg. Die inca ruïnes moeten interessant zijn geweest (als ze nog een beetje intact zijn). Zo'n massage klinkt ook goed.Tof dat je wat vertelt over de Peruaanse gebruiken. Dat van het niesen kan ik meteen toepassen als mijn Peruaanse vrienden van de week op bezoek komen :). Veel plezier nog in Peru!

jan-nelschoenmaker@planet.nl

Lieve Charlotte.
Weer even een reactie uit Franeker.
Nog een klein weekje en je moet dit geweldige land, met al zijn verrassingen alweer verlaten!! Wat zal het "vreemd" zijn om weer in het vlakke Nederlandse land te komen! Wat en enorme omschakeling! Maar nu eerst nog maar weer heel erg genieten! Ik zal je verhalen wel erg misen, want iedere dag kijk ik met veel verlangen naar je mails uit! Hoe heb je daar steeds de tijd voor! Lieve Charlotte, heel veel liefs met de knuffels en kusjes van ons hier! Opa en oma.

indra

Had even niet gelezen, maarre...... WOW!! WOW!! WOW!! Groeten uit Nijmegen dan maar. Best leuk hier. Ook wel. Een beetje dan. Beetje.... xx Voor Charlotte

jan-nelscoenmaker@planet.nl

Lieve Charlotte.
Nog even een mailtje voor je weer naar Nederland komt! Geniet je nog steeds met volle teugen? Wel heel dubbel denk ik om weer naar hier te komen, en om daar het mooie land weer te moeten verlaten! Hier gat alles weer zo zijn gangetje. Vanmorgen (middag) heerlijk gegolfd in stralend mooi weer! Morgen willen we naar de boot om de boel weer een beetje reisklaar te maken. Het is de bedoeling dat we 1 september weer voor een maandje te gaan varen. We hebben er echt weer veel zin in! De havens zijn dan alweer veel rustiger dan in het hoogseizoen. Het wordt al wel wat vochtiger in de natuur, maar dan de kachel 's avonds maar weer lekker aan!Zo heeft alles zijn bekoring! Lieve Charlotte, wij wensen je een heel goede reis en met de knuffels en kusjes van ons hier! Liefs opa en oma.

Femke

Ik heb net de foto's bekeken en verhalen gelezen... Wat beleef je veel!!! Ook weer blij dat je weer naar huis komt... Lieve groetjes Femke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active