charlotteschoenmaker.reismee.nl

Potosi, Salar Uyuni, lagunas en Chili!!!

Zaterdagochtend, vroeg opgestaan, gedoucht en ontbeten. Daarna de laatste dingen gecheckt en per taxi naar het busstation gegaan. In de bus: volop genoten van het prachtige uitzicht op het overweldigende, gevarieerdelandschap! Veel foto´s gemaakt en de eerste lama´s in het wild gespot en ijs&sneeuw!:)

Via Potosi (de plaats om de mijnen te bezoeken) reden we dwars door de bergen en de woestijn kwamen we aan in the middle of nowhere! Genaamd Uyuni: slecht een mainstreet, een paar huisjes&hostels en verder helemaal niets! We werden bij de busterminal opgehaald (lees een straat met een aantal bussenXD) en naar ons hostel gebracht. Erg cozy, veel hout en een schattige kamer! Heerlijk pizza gegeten in een restaurant tegenover ons hostel en optijd gaan slapen. Ik had al van anderen van de talenschool gehoord dat de Salar tour erg vermoeiend is, mede omdat je door de kou weinig zult slapen...

Prima geslapen en ons klaargemaakt voor Salar Uyuni. Wij stonden (natuurlijk!) braaf op tijd te wachten om te worden opgehaald. Maar na een half uur te hebben gewacht was de 4WD er nog steeds niet, Boliviaanse tijd he XD Toen ging Alex informeren bij de touroperator. Ondertussen aanschauwde ik een defilé voor de cumpleanos de Bolivia (dat is maandag) en toen kwam de mevrouw met de tickets voor Chili, haha zul je altijd zien!

De backpacks werden bovenop het dak van de 4WD geladen en we ontmoetten onze groepsgenoten: Michael&Juliette (Fr) en Bjanne& Laura (Du). Dat was gelijk al erg gezellig! We reden dwars door de woestijn, waar daadwerkelijk niets groeit door het zout van de Salar. Wat een bijzonder landschap!

Onderweg stopten we allereerst bij El Cementario del Trenes: een dumpplaats voor oude treinen midden in de woestijn, dat zorgde voor een bijzondere sfeer! Vervolgens reden we naar een klein dorpje: Colchani, erg toeristisch waar ze alpacakleding en artesanias de sal verkopen. Een groep locals was aan het voetballen dus toen ben ik daar gaan kijken :P

Onderweg hebben we veel gelachen en meegezongen met de Boliviaanse muziek, tot groot vermaak van de driver: Gustavo (erg sympatieke man!)

Daarna zijn we de grootste Salar ter wereld opgegaan!!!! Wat een onbeschrijflijk gezicht: een enorme spierwitte zoutvlakte in contrast met de helderblauwe hemel tussen enorme bergkammen! Montones de Sal: Bergen zout waarvan de dorpelingen het zout nemen voor verkoop (oa export!) en het bouwen van hun huizen. Toen stopten we bij Antiguo Hotel de Sal: een voormalig zouthotel (de muren gemaakt van zout-bakstenen en zoutcement) met een plateau met vlaggen van alle supporting countries (waaronder NL!). Wederom een toeristische locatie met vele 4WD´s en vele toeristen die maffe foto´s maakten (zoals wij!!) met perspectief. Daar hebben we heerlijk in de ijle buitenlucht geluncht.

Vervolgens reden we door naar Isla InkaWasi: een eiland in het midden van de Salae, waar enorme cactussen groeien. De Salar was vroeger een enorme binnenzee, die inmiddels is uitgedroogd. Vandaag de dag is dan ook nog veel dood koraal te zien.

Aan het eind van de dag reden we naar Hotel de sal ¨Coral de Puerto Chuvica¨. Een hotel volledig gemaakt van zout, met uitzicht over de Salar. Prachtige sunset! Na deze indrukwekkende dag hadden we behoorlijke trek. Echter was de hostess niet bepaald in een vriendelijke bui en moesten we om de een of andere reden aan een tafel voor 12 personen gaan zitten (terwijl we met zijn zessen waren). Terwijl de groep van 12 aantwee 6 persoonstafels moest zitten... En ondanks de kou moest en zou de buitendeur open blijven...Tja Boliviaanse logica blijkt anders dan de Nederlandse!

Hoedanook, we hadden behoorlijke honger en dorst! Laura had een kaartspel meegenomen en leerde ons een leuk blufspel, erg hilarisch! Bij de oefenpot won ik dik, maar bij de echte verloor ik dramatisch, haha! Na meer dan anderhalf uur te hebben gewacht, kwam Gustavo (om 8u ipv 6:30) eindelijk het eten brengen. Dat smaakte overheerlijk! Lekkere soep, gebakken platano, papas (natuurlijk!), Quinoa en lama! Dit was de 2e keer dat ik lama proefde (na pizza Andina) en ik moet zeggen dat dat prima smaakt, mits je niet aan die schattige dieren denkt! Na het eten kregen we te horen dat we nog slechts 10 min. electriciteit en dus licht zouden hebben. Dus toen zijn we als een speer onze tanden gaan poetsen en hebben we ons klaargemaakt om te gaan slapen, op de bedden gemaakt van zoutblokken. Bjanne had gelukkig een kaars en lucifers, dus we hadden nog enigzins licht. Toen voldaan en feliz in slaap gevallen!

Maandagochtend. Feliz Cumpleanos a Bolivia! Om 6uur opgestaan en ontbeten. Vervolgens wederom de backpacks op het dak van de 4WD geladen en vertrokken. De muziek was vandaag vele malen beter dan gisteren:80´s muziek geremixt met Boliviaanse pamfluit, haha XD In ieder geval flink meegezongen en veel gelachen!

Vista panoramica de Altiplano de Lipez: Prachtig! Een enorm plateau tussen overweldigende bergkammen, waar niet maar dan ook echt niets groeit. Vervolgens gingen we naar Mirador del Volcan Ollague: indrukwekkend lavalandschap met daarachter de besneeuwde, rokende top van de vulkaan.

Daarna verschillende laguna´s, de een nog mooier dat de andere. De andere nog hoger dan de ene (boven 4500m.). Kanapa, Hedionda y Ch´iarquta, waar we flamingo´s zagen en in de buitenlucht lunchten (wederom heerlijk!). Maar wat een stank! Niet de flamingopoep maar broom. De bergen zijn rijk aan mineralen in alle kleuren en dus ook in alle geuren XD

Desierto de Siloli (woestijn) met de beroemde Arbol de Piedro, de door erosie gevormde rots in de vorm van een boom :) Daarna gingen we naar het natuurreservaat ¨Eduardo Avaroa¨ met Fauna Andina. Om binnen te komen moesten we 150Bs. pp betalen. Echter was ons niet verteld dat we niet met dollars konden betalen...Gelukkig was Gustavo bereid om het ons voor te schieten en konden wij dollars in ons hostel Huaylla Jara wisselen (tegen een belachelijke koers, maargoed).

Het hostel ligt aan Laguna Colorada: Schitterend bergmeer, dieprood door bepaalde microorganismen en mineralen. Prachtig tussen de bergkammen en met flamingo´s. Het was goed merkbaar dat we een stuk hoger waren: ijskoude, snijdende wind en zeer ijle lucht. Toen zijn we vlakvoor de sunset naar de mirador gelopen. Pff dat was zwaar, te steile rotsen en te weinig zuurstof! Maargoed te view was dat ook schitterend!

Omdat ik mijn 2e batterij van mijn camera blijkbaar in het vorige hostel benverloren, moest ik mijn eerste batterij dringend opladen. Dat kon voor 10 Bs. bij een niet zo vriendelijke meneer... Toen ik na een potje kaarten (waarbij ik wederom enorm verloorXD) controleerde of mijn batterij inmiddels was opgeladen, bleek de man mijn stekker eruit te hebben getrokken. Hij probeerde mij af te schepen maar daar ging ik natuurlijk niet mee akkoord. Toen ik laten op de avond het weer checkte had de o zo vriendelijke man wederom mijn stekker eruit gehaald... Wederom zei hij dat mijn batterij was opgeladen, maar dat was niet het geval... Toen had ik het gehad en ik vroeg mijn geld terug. Het ging niet om die 10 Bs. maar om het principe natuurlijk. En het feit dat ik dat in het Spaans duidelijk kon maken, betekent dat mijn Spaans toch goed vooruit gaat :)

´s Avonds prima gegeten en we kregen gratis wijs in verband met de verjaardag van Bolivia! Dit zou de koudste nacht zijn, dus bereidden we ons daarop voor: thermo ondergoed, fleecevest, alpacatrui-sokken-muts-handschoenen en dikke wollen dekens! Nadat we naar de schitterende sterrenhemel hadden gekeken vielen we voldaan in slaap!

Dinsdagochtend. Martijns verjaardag! Gefeliciteerd broertje!!! Vanochtend na verbazingwekkend goed te hebben geslapen, ondanks -20, om 5uur opgestaan en ontbeten met pannenkoeken :D Nadat Gustavo de 4WD eindelijk aan de praat had gekregen zijn we vertrokken in de richting van de geisers. Ondertussen kwam de zon van achter de bergkammen op: een prachtig gezicht! De stomende geisers vond ik niet zo spectaculair omdat ik veel grotere en actievere al eerder heb gezien en gerokenXD, maar het was een schitterende sunrise door de stoom van de geisers!

Daarna reden we naar agua termales (hotsprings tussen de bergkammen) en naar Vista panoramica de las rocas de Dali: een woestijn met gesteente die lijken op de gene van Dali´s schilderij. VErvolgends laguna verde en vista panoramica del volcan Likankaur. WEderom erg mooi! Wat is Bolivia toch een prachtig land, met een enorme diversiteit aan natuur!

Toen bracht Gustavo ons naar de grens van Chili, waar we voor 15 Bs. een stempel in ons paspoort kregen (Yiiiiihhaaaaaa weer een nieuwe stempel rijker!). Daar stapten we over op een minibus richting San Pedro de Atacama. Een sterk dalende busrit door Chili.

In San Pedro de Atacam moesten we bij de douane onze paspoorten en bagage laten controleren. Een Fransman, met wie Michael een tijd had zitten praten in de bus, werd daar gearresteerd omdat hij een enorme manchette en veel kogels in zijn tas had. Echt bizar!!!!

Anyway, wij reden verder naar het stads-uhm-dorpscentrum en gingen op zoek naar een hostelñ Al gauw kwamen we bij hostel Vilacoyo: een knus, goedkoop hostel met supervriendelijke eigenaresses! Dus daar zullen we de komende dagen verblijven. Michael en Juliette vertrekken vanavond al naar Arica, en Bjanne en Laura morgen. Wij blijven tot en met donderdag, om lekker te relaxen en de Chileense cultuur en natuur te ontdekken!

Daarna zijn we wat gaan rondlopen door het ieniminie wilde westen dorpje! Er heerst een erg onspannen, gemoedelijke sfeer. Het is overigens wel erg duur! Prijzen vergelijkbaar met Europese prijzen... Na een heerlijk ijsje (eindelijk! een week zonder ivm voedselvergiftiging) en voor de verandering sterke koffie en snel internet, hebben we heerlijk warm gedoucht. Na 3 dagen zonder, was dat echt genieten! Haren gewassen en een een rokje&hempje aangetrokken want het is hier heerlijk warm :D s´Avonds lekker gegeten en op tijd gaan slapen.

Kortom, een geweldigeSalar tour en een goed begin van Chili!!!

Laura

Wat leuk om weer te lezen wat je allemaal mee maakt! Over die zoutvlakte heb ik een hele documantaire gezien in het vliegtuig terug naar nederland. Het ging onder andere over het winnen van het zout en dat ze er huizen en hotels van maakte. Heel interessant! Veel plezier nog! Xxxx liefs

jan-nelschoenmaker@planet.nl

Lieve Charlotte.
Wat weer een geweldige mail van je! Wat een geweldig land! En al die belevenissen! Als je weer thuis bent en we bij je komen, dan is de tijd om alles (veel) te vertellen veel te kort! Maar dan doen we er maar een paar keer over he! Wat een enorme temperatuurs verschillen heb je daar gehad! En je gezondheid laat dat allemaal maar toe!! Super! Je valt wel in dit land van de ene verbazing (verrassing) in de andere! Geniet maar verder he! Want die laatste dagen is er natuurlijk weer van alles wat er op je pad kan komen! Lieve Charlotte, hier alles zo zijn gangetje.Opa gistermiddag bij de buren aan het bomen zagen geweest. Ze wilden een stel coniferen om zagen en vroegen om hulp van opa. Dat was nog een hele klus. De bomen waren geplant, toen ze hierkwamen wonen en de tuiman had toen gezegd dat ze ongeveer anderhalve meter hoog zouden worden. Maar het was denk ik een komma foutje, want ze waren nu zeker wel vijftien meter hoog!! Daar komt dan natuurlijk veel hout bij vrij! Bij ons buiten de haag alles maar neer gegooid! Een beste bult! De gemeente zal alles wel ophalen! Vandaag in de zon lekker aan het golfen geweest. Morgen weer. Dan eerst les en daarna weer lopen! Zo gaan de dagen bij ons heel snel voorbij, maar dat mag ook wel met allerhande fijne dingen!! Een volgende keer babbelen we wel weer verder he! Heel veel liefs en knuffels met kusjes van opa en oma.

Dave

Hoi Charlotte,

Super om over je reis te lezen! Wat een fantastisch landschap heb je gezien! Die zoutvlakte en laguna's moeten schitterend zijn. Ik wens je alvast een hele goede tijd in Peru en ik kijk uit naar je volgende blog!

Charlotte

Wat leuk om al jullie reacties te lezen!!! :)
Dankjulliewel daarvoor! X