charlotteschoenmaker.reismee.nl

La familia grande!

Bij deze de rest van de beloofde update!

Gisteravond kennisgemaakt met de Boliviaanse eetgewoontes! Aangezien ik twee maaltijden per dag zou krijgen bij mijn gastgezin ging ik er vanuit dat ik ´s avonds thuis zou eten. Ik wilde nog even naar buiten dus ik vroeg aan het dienstmeisje hoelaat ik terug moest zijn por la cena. Ze keek me al een beetje verward aan, maar zei dat ik rond 5 uur terug moest zijn. Dat leek me al vroeg, maargoed.Dus ik kom braaf om 5 uur thuis, niemand thuis. Om 7uur nog steeds niet. Ik ging maar eens in de lonely planet lezen over de eetgewoontes in Bolivia. En wat bleek? Bolivianen eten eigenlijk `s avonds nooit... `s ochtends gewoon ontbijt en `s middags driegangen en `s avonds een kopje thee met iets lekkers. Bien venidos a Bolivia! Haha :) Dit soort dingen ontdek je dus echt alleen wanneer je bij een gastgezin verblijft en volledig met hun meedraaid, me gusta!

En jawel hoor mijn plannen voor vandaag zijn alweer veranderd! Otra vez: Bien Venidos a Bolivia, where time is relative en niets gaat zoals gepland :) De familie gaat namelijk naar hun buitenhuis in de bergen voor een familieBBQ en ik mag mee!!! Ik hielp Sr. Freddie met het inladen van de auto: enorme stukken entrcote, brandhout, casave, papas, en natuurlijk vers fruit. Ondertussen speelden in de hal 3 schattige meisje, die later de achternichtjes van Finita bleken te zijn. Ik zat achterin de auto met de meisjes en dat was erg gezellig. We praatten volop en zij probeerden mij een Boliviaans liedje te leren.Terwijl ik bij de volwassen familieleden niet goed wist waar ik over kon praten, ging het met de kids een stuk gemakkelijker! Kinderen hebben echt iets puurs en ontwapenends. We reden Sucre uit, het binnenland in. Dwars door de bergen en weg van de toeristische routes. De sfeer voelde meteen heel anders en op straat liepen slechts authentiek geklede locals. Erg mooi om te zien.

Het buitenhuis is enorm! Met een grote patio en een tuin met fruitbomen en een zwembad! Ik bood aan om te helpen en werd gelijk aan het werk gezet in de keuken, samen met de andere vrouwen van de familie. Wat een warme, hechte en grote familie is dit! De sfeer is erg goed en deze wordt nog beter wanneer allerlei sterke alcoholische dranken worden gemixt met vers geperste jugo de fruta. Muziek wordt aangezet en de BBQ wordt aangestoken. Ondertussen maken we verscheidene Boliviaanse specialiteiten. Zoals een pikante salsa, een soort zoete aardappel waarvan ik de naam ben vergeten, casave, chocolade bonbons van cacao, havermout, boter en kokos en een soort crèmebrulee. Het mag duidelijk zijn dat lekkereten en drinken van groot belang is in Bolivia! En dat Bolivianen gespecialiseerd zijn in het verzinnen van redenen op soortgelijke feesten te organiseren :P

Na meer dan genoeg te hebben gegeten word ik door de kinderen meegenomen om fruit te gaan plukken, proeven en verzamelen. Bovendien word ik natuurlijk betrokken bij allerlei spelletjes zoals verstoppertje, dino y color-color. Echt leuk om onbezorgd met die ninos te spelen. En dat wordt zowel door de kids als door hun ouders gewaardeerd ;) Ik ben zelfs al uitgenodigd om bij de ouders van Camilla te komen logeren als ik weer in La Paz ben. Heel hartelijk en lief van ze! Kinderen zijn trouwens los mejores maestros por aprender espanol :) Dus dat gaat ook tijdens het vrijwilligerswerk helemaal goed komen!

`s Avonds terug en la casa heb ik samen met Sven, een aardige zwitserse student die hier al 6 weken is en nog 5 weken blijft! (JALOERS), cocathee gedronken en gezellig gepraat over onze reiservaringen. Conclusie: Sucre is een aangenaam stadje, Academia Latino Americana is goed en in je eentje reizen is NIET eenzaam! :D Bijna iedereen doet dat in Latijns Amerika en je ontmoet zoveel interessante mensen met dezelfde mindset :) Morgen gaan we samen naar de school en waarschijnlijk gaan we samen salsa les volgen!

Kortom een erg geslaagde dag en ik geniet enorm van het loslaten, in een gastgezin verblijven en nieuwe mensen leren kennen.

Abrazo y beso!

Tamara Huijbregts

geweldig leuk om je berichtjes te lezen . Veel plezier daar :)

els

Wat leuk om al zoveel van je te horen en dat je het al zo gezellig hebt daar. Geniet er maar lekker van liefs

Femke

Wat leuk dat je zoveel beleefd!! En fijn dat er goed voor je wordt gezorgd! (Ik loop een beetje achter met lezen vanwege de vierdaagse, maar ga het vandaag inhalen...)

Charlotte

Dat geeft helemaal niet Femke! Hoe was de vierdaagse??? Ik hoorde dat het veel geregend heeft? Liefs xx